Juttusarjamme Mannerin Konepajan historiasta jatkuu 5/9

Jaa sivu
Share

Ensimmäinen maailmansota on päättynyt ja Suomi itsenäistymässä

Manner pyrkii uuteen nousuun maailmassa, joka on suurten mullistusten vallassa. Vuosi 1917 toi mukanaan Hankoonkin rauhattomuutta ja myllerryksiä. Mielenosoituksia, suurlakkoa, elintarvikepulaa. Juho Manner on tähän kaikkeen jo uupunut ja hän myykin liikkeensä pojalleen Yrjö Mannerille. Konepajalla riitti töitä venäläisten sotalaivojen korjaamisessa, mutta Suomen itsenäistyttyä, ne lähtivät kotimaahansa ja sisällissodan syttyminen pysäytti Mannerin Konepajankin toiminnan.

Sotimisen jälkeen Hangossa vallitsi konepaja-alalla kova kilpailu. Manner selviytyi kuitenkin siitäkin voittajana ostaen lopulta vuonna 1922 yhden kilpailijoistaan, Hangö Mekaniska Verkstadin. Laivojen korjaaminen jatkui, mutta 1920-luvun lopulla Hangon sataman liikenne väheni. Sodan aikana hankittu kokemus sotalaivojen korjaamisesta koitui kuitenkin pelastukseksi, kun Manner alkoi huolehtimaan Suomen laivaston alusten korjaustöistä.

Aikojen muuttuminen näkyi Mannerilla, kun yritykseen hankittiin ensimmäinen auto vuonna 1923. Tilatkin alkoivat taas jäädä pieneksi ja Manner alkoi rakentaa uutta liikehuoneistoa Pitkäkadulle, jossa yritys tänäkin päivänä toimii. Mannerin konepaja muutti uuteen päämajaansa tammikuussa 1931. Uuden toimipaikan etuihin kuului  suurempien tilojen lisäksi aivan tehtaan viereen tuleva rautatie.

Edellinen uutinenSeuraava uutinen